جدیدترین‌های نیوشاضیغمی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ
فائزه

روزی که این وب افتتاح شد حتی فکرشو نمی‌شد کرد این همه مدت کنار شما باشیم و توی 3یا4 سالی که در خدمته شما هستیم افتخار می‌کنیم که شمارو در کنارمون داشتیم و از این خوشحال میشیم که تونسته باشیم رضایتتونو جلب کرده باشیم، این وب به کمک خود خانم ضیغمی اداره نمیشه اما مطالبی هم که در اینجا منتشر میشه کذب یا دور از حرف‌های ایشون نیست و یکی از دلایل دیر انشار شدنه مطالب وبسایت همین امره... برای آگاهی از آپ شدنه این وب به انتهای ستونه سمت راس مراجعه کنید و در خبرنامه این وب عضو بشید تا به محض بروز شدن مطلع بشید... موفق باشید

نويسندگان


 اکران فیلم‌های سعادت آباد ، یه حبه قند و پرتقال خونی همچنان ادامه دارد

از روز چهارشنبه (۲۳ آذر) سه فیلم جدید در سینماهای کشور اکران می‌شوند.

حبیب کاوش(سخنگوی شورای صنفی نمایش) گفت : در جلسه امروز شورای صنفی نمایش مقرر شد که فیلم‌های سینمایی اخلاقتو خوب کن به کارگردانی مسعود اطیابی در گروه آفریقا، نفرین به کارگردانی حسن توکل نیا در گروه آزاد و گلچهره به کارگردانی وحید موسائیان در گروه اکران مخاطب خاص از روز چهارنشبه ۲۳ آذر اکران شوند.

وی همچنین افزود : همچنین به دلیل فرا رسیدن ماه محرم و تعطیلی تاسوعا و عاشورای حسینی ، یک هفته اکران به فیلم‌های یه حبه قند ، پرتقال خونی و سعادت آباد اضافه شد.

 

 

بهترین کتاب از نظر نیوشا ضیغمی

نیوشا ضیغمی که در سودای تهیه کنندگی است و دفتر تهیه و تولید فیلم نیز دارد، در یادداشتی، خواندن یک رمان از ساراماگو را باعث دریافت یک نگرش جدید در خود دانسته است.

به گزارش خبرآنلاین،  آخرین کتابی که این بازیگر زن سینماخوانده، رمانی از ساراماگوی مرحوم است! وی در این یادداشت کوتاه که در شماره ۴۵۲ «چلچراغ» منتشر شده، با اشاره به این مطلب نوشته است: «آخرین کتابی که خواندم، نگرش تازه‌ای به من داد نگرشی که تا قبل از آن نداشتمش. آخرین کتاب «کوری» ژوزه ساراماگو بود با ترجمه اسدالله امرایی.»

وی ادامه داده است: «قبل از آن «وجود متعالی انسان» را تمام کردم. کتابی به قلم وین دایر و با ترجمه محمدرضا آل یاسین که به نگاه و باورهای آدمی پرداخته و نویسنده در آن راهکارهای خوبی برای زندگی ارائه می‌کند. کتاب دیگری که خواندم کتابی است که برای علاقمندان به بازیگری حتما مفید خواهد بود، کتاب «بازیگری به شیوه متد» به قلم لی استراسبرگ.»

ضیغمی در پایان این یادداشت نیز نوشته است: «کتاب دیگری هم که مدتی پیش خواندم و بسیار دوستش داشتم، کتاب «زندگی من» _ نام صحیح این اثر «داستان من» است _ بود که در واقع زندگینامه مرلین مونرو به زبان خودش است. وقتی کتاب را می‌خوانی حیرت می‌کنی از اینکه زنگی یک سوپر استار هالیوودی گاهی اینچنین تلخ و دشوار و زجردهنده بوده. رنج ها و سختی‌های این بازیگر برایم عجیب بود و تنفرش از پشت پرده هالیوود حتی برایم باورنکردنی بود. از وقتی این کتاب را خواندم، حسم نسبت به این بازیگر عوض شده و حس عجیب و غریبی نسبت به این بازیگر محبوبم پیدا کرده‌ام. به شما توصیه می‌کنم حتما بخوانیدش که خواندنش برایتان خالی از لطف نخواهد بود.»

 

 

مصاحبه با نیوشا ضیغمی ۲۲ آذر

«پرتقال خونی» ساخته سیروس الوند، اولین گام ضیغمی در مسیر تبدیل شدن به یک تهیه کننده سینماست که او همزمان با ایفای نقش در این فیلم، به عنوان سرمایه گذار فیلم حضور داشته. «پرتقال خونی» هرچند به لحاظ تم داستانی، روایتگر یک داستان عاشقانه تکراری است، اما نوع روایت سیروس الوند و از آن مهمتر بازیهای خوبی که سه بازیگر اصلی فیلم یعنی فریبرز عرب نیا، حامد بهداد و نیوشا ضیغمی از خود ارائه داده اند باعث شده استقبال مخاطبان عام از این فیلم قابل قبول باشد.


چه چیز شما را به سمت سرمایه گذاری در فیلم «پرتقال خونی»کشاند؟
*نگارش فیلمنامه از حدود سه سال و نیم قبل شروع شده بود و قبل از اینکه آقای الوند، کارگردان فیلم شود من با آقایان محمد نشاط و پیمان عباسی دیدارهایی داشتم و دو طرح برای شروع کار مدنظرمان بود که یکی از آنها که «تلکه» و فیلمنامه ای طنز داشت، مجوز ساخت نگرفت و ما هم«پرتقال خونی» را جایگزین آن کردیم.


نقش شما در«پرتقال خونی»، دختری است که علاقه زیادی به هنر دارد، آنهم به شکل برون گرایانه. این برون گرا بودن رفتار این شخصیت از کجا شکل گرفته؟
**به هر حال برای بازی در هر نقشی، باید شناسنامه ای را برای آن نقش تعریف کرد. کاراکتر «ترمه» یعنی همان دخترک علاقمند به هنر، مابه ازای اجتماعی فراوانی دارد و من سعی کردم نقش«ترمه» را به دور از شخصیت زنانه ای که دارد، مثل یک کودک سرگردان در اجتماع بازی کنم. اصلا قرار نبود کاراکتر منفی داستان، او باشد. «ترمه» یک آدم ساده بود شبیه خیلی از خود ما. این ویژگی آدمهای ساده است که به سرعت می توانند به سمت خطا پیش بروند.


و شاید به همین خاطر باشد که «ترمه» بیش از حد ساده لوح به نظر می رسد…
«ترمه» آدم شارلاتانی نیست، او یک کودک سرگردان است و من هم سعی کردم سادگی اش را به نمایش بگذارم.
*در رفتارهای «ترمه» با آدمهای اطرافش، نوعی تضاد مابین نسلها به چشم می آید. فیلم هرچند نشانه های اجتماعی مستقیمی ندارد، اما این تقابل نسلها یادآور تعارضات نسلی جامعه امروز ایران به نظر می رسد…
**به نظر من یکی از بزرگترین معضلات اجتماع امروز، بحران خانواده است که در فیلم هم به آن اشاره می شود. وقتی جایگاه خانواده از بین می رود، بحرانهایی پیش بینی نشده به وجود می آید و در این میان، «پرتقال خونی»می خواهد بگوید که ورای همه این اتفاقات، ثبات خانواده است که اهمیت دارد.
تمام آدمهای فیلم به نوعی دچار بحران هستند و فراموش نکنید که سلامت روانی اجتماع، در گرو سلامت خانواده است و یکی از مسائلی که فیلم روی آن دست گذاشته ریخته شدن قبح طلاق در جامعه است. متاسفانه قبح طلاق در بین جوانان از بین رفته و نکته اصلی فیلم هم همین مساله است، نه مثلث عاشقانه ای که در داستان شکل گرفته!


در کنار مثلث عاشقانه داستان، منطق گرا بودن کاراکتر «والا»(دوست ترمه) و کنتراستی که او با شخصیت احساسی «ترمه» دارد، تضادی را در فیلم ایجاد کرده که یکی از عوامل ایجاد جذابیت برای مخاطب عام است.
همین طور است. «ترمه» کاملا احساسی است و این برآمده از هنرمند بودن اش است. آدم هنرمند به لحاظ ذهنی با آدم منطقی تفاوت دارد. آدم هنرمند با عاطفه تصمیم می گیرد، اما آدم منطقی با حساب و کتاب ریاضی. این تضاد مابین «ترمه» و «والا» است که داستان را شکل می دهد.


با توجه به اینکه به عنوان سرمایه گذار هم در این فیلم حضور داشتید، همکاری با سیروس الوند را چطور دیدید؟ آیا الوند این اجازه را به شما میداد که منطبق با دریافتهای ذهنی تان از نقش، به اصلاح کاراکتر بپردازید؟
آقای الوند خیلی منعطف است. در عین صلابت در کار، بازیگران خود را کاملا روانشناسی کرده بود و از بازیگران می خواست برمبنای شخصیت کاراکتر، به اصلاح نقش بپردازند.


آیا از ابتدای تولید فیلم، قرار بود شما به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم حضور داشته باشید؟
اوائل کار، اصلا دلم نمی خواست در آن بازی کنم و تنها می خواستم در پشت صحنه، حضور فعالی داشته باشم. دوست داشتم کاری جدای از مقوله بازیگری انجام دهم و ضمن اینکه دلم نمی خواست خودم را به فیلم تحمیل کنم، انتخاب را برعهده آقای الوند گذاشتم. پیش از این فیلم، دو بار دیگر هم قرار بود با آقای الوند همکاری کنم که نشد و ایشان با توجه به گذشته و شرایط نقش، از من خواستند در این فیلم بازی کنم.


در تیم بازیگران فیلم هم درست به مانند خود فیلم، تقابل نسلهای مختلف بازیگری را شاهدیم. یک سو شما هستید و حامد بهداد که ستاره های نسل جدیدند و سوی دیگر فریبرز عرب نیا که ستاره نسل قبل از شماست. الوند چگونه به چنین ترکیبی رسید؟
قرار بود تفاوت سن و سالی زیادی بین شخصیتها وجود داشته باشد، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که چنین نگاهی تکراری است. در بررسی اولیه، بهترین گزینه نقش اول مرد، آقای عرب نیا بود. برای نقش «سیاوش» هم باید بازیگری انتخاب می شد که چهره خاصی نداشته باشد، چراکه دختری با شرایط و تحصیلات «ترمه» مجذوب قیافه نخواهد شد، پس به دنبال بازیگری با ظاهر عام گشتیم. کسی که به لحاظ قیافه، معمولی باشد اما ویژگیهای رفتاری متفاوتی داشته باشد. برای همین به سراغ حامد بهداد رفتیم.


درباره حواشی پشت صحنه کار هم بگویید، به خصوص بحثی که مدتی بعد از تولید این فیلم مابین بهداد و عرب نیا شکل گرفت.
همین الان هم حاشیه هایی درباره این فیلم وجود دارد! حسین یاری در برنامه «هفت» بحث خوبی را مطرح کرد و آن این بود که متاسفانه حاشیه پردازی بر اصل غالب شده و این، اصلا چیز خوبی نیست. من پیش از «پرتقال خونی»با حامد بهداد در «حس پنهان»همبازی بودم و میدانم او چطور کار می کند. آقای عرب نیا هم یکی از توانمندترین بازیگران ایرانی است و حضورشان عالی بود و سعی بر این بود که کار خوبی ساخته شود. فکر می کنم برخی مواقع، ما کوچکترها حرمت بزرگترها را رعایت نمی کنیم و به همین دلیل، مسائلی پیش می آید که نباید! به شخصه اعتقاد دارم که اگر کسی یک روز زودتر از من وارد سینما شده باشد، حرمتش بر من واجب است!


موسیقی فیلم را چطور دیدید؟
فردین خلعتبری را خود آقای الوند انتخاب کرد و از ایشان خواست که تعلیق فضای فیلم را در موسیقی هم به وجود بیاورد. بعضی از کارگردانان مانند مسعود کیمیایی یا سیروس الوند دوست دارند رگه هایی از درونیات آثارشان را وارد فضای آثار مختلف خود کنند. مثلا با دیدن چند پلان از آثار آقای کیمیایی میتوان حدس زد که این فیلم کار کیست. سیروس الوند جزو مولفان سینمای ماست و مؤلفه های خودش را وارد فیلمهایش می کند و مطمئنا این مولفه ها به موسیقی فیلم هم راه پیدا می کنند و این گونه است که حس می کنیم موسیقی این فیلم الوند، مثل موسیقی بقیه فیلمهای گذشته اوست.

 منبع: قدس آنلاین

 

 

هیچ کس از اکران «شیرین» خبر ندارد

به گزارش سینما خبر ، فیلم سینمایی «شیرین» به کارگردانی عباس کیارستمی در حالی قرار است از روز چهارشنبه ۲۳ آذر ماه در سینما آزادی اکران شود که هیچ کس از اکران آن مطلع نیست. این در حالی است که برخی مسئولان سینمایی کشور معتقدند هنوز با آنها عقد قراردادی نشده است و  از اکران این فیلم بی اطلاع هستند! در ادامه ی این اتفاقات روز پنجشنبه خبرهایی مبنی بر اکران تک سانس این فیلم در سینما آزادی منتشر شده است!

«شیرین» عنوان یکی از فیلمهای اخیر کیارستمی است. این فیلم روایتی برآمده از واکنشهای تعدادی بازیگر مطرح سینما در برابر تماشای نسخه سینمایی داستان «خسرو و شیرین» در سالنی فرضی را روایت میکند و بازیگرانی نظیر فاطمه گودرزی، گلشیفته فراهانی، هدیه تهرانی، مهناز افشار، مهتاب کرامتی، لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی، نیکی کریمی، نیکو خردمند، باران کوثری، فاطمه معتمدآریا، رویا نونهالی،نیوشا ضیغمی, ژاله علو و ژولیت بینوش در آن حضور دارند.

 

 

 

 نیوشا ضیغمی هنوز تهیه کننده ی تلویزیون نیست

انعکاس خبری مبنی بر تهیه کنندگی یک تله فیلم در شبکه اول سیما توسط نیوشا ضیغمی بازیگر سینمای ایران، موج وسیع انتقادات و حساسیت ها را در خبرگزاری ها، سایت ها و مطبوعات مختلف به دنبال داشت و همچنین بعضی از تهیه‌کنندگان با سابقه تلویزیونی نیز نسبت به سپردن چنین کاری به یک بازیگر، واکنش‌هایی منفی از خود نشان دادند.

 آنان معتقدند امروزه فعالیت در هر  شاخه از امور فیلم و سینما می‌بایست بر اساس تخصص، تجربه و سابقه صورت گیرد، در حالی که نیوشا ضیغمی با این که بازیگری حرفه‌ای است، اما در زمینه  تهیه کنندگی فاقد این سه مشخصه به شمار می‌آید.
در همین راستا و برای  کسب اطلاعات دقیق و صحیح و همچنین رفع بعضی ابهامات بوجود آمده در این زمینه، گفتگویی با علیرضا اسحاقی مدیر گروه فیلم های تلویزیونی  شبکه اول سیما سیما انجام داده‌ایم که ایشان آخرین و دقیق ترین اطلاعات را در این خصوص با ما در میان گذاشته‌اند.

آقای اسحاقی همانطور که مطلع هستید اعلام این خبر که قرار است خانم نیوشا ضیغمی تهیه کنندگی یک فیلم را در شبکه اول سیما بر عهده بگیرد، باعث سؤالات و ابهاماتی در محافل رسانه‌ای و هنری شده است. با توجه به تخصص اصلی خانم ضیغمی در زمینه بازیگری و عدم سابقه قبلی ایشان در امر تهیه کنندگی لطفأ بگویید که اصل این خبر چقدر صحت دارد؟
متأسفانه در حاشیه این ماجرا خیلی به دست و پای این بنده خدا هم دارند می پیچند، اما قضیه بسیار شفاف است . ایشان طرحی به ما ارائه نمودند و طرح از نظر ما مصوب و خوب بوده است. الان هم آن را به شورای شبکه فرستاده ایم تا آنجا هم بخوانند و نظر بدهند و فعلأ در نوبت بررسی قرار دارد. در عین حال کمیته‌ای وجود دارد تحت عنوان “کمیته برآورد فنی” که این کمیته راجع به عوامل تصمیم می‌گیرد.

یعنی از نظر فنی این کمیته باید صلاحیت افراد را تأیید کند؟
بله! یعنی اینکه برای کارهای مختلف تشخیص می دهد این کارگردانی که در نظر گرفته شده است برای فلان کار، دارای صلاحیت فنی هست یا نه. یا این که فلان تهیه‌کننده توانایی لازم را برای یک اثر دارد یا ندارد. ما در حال حاضر بخش طرح و برنامه ای امان از بخش تولید جداست. یعنی ما یک فرآیند طرح و برنامه داریم تا نقطه‌ای که این کار تصویب بشود و برود “کد تولید” بگیرد. موقعی که کد تولید گرفت، وارد فاز اجرا می‌شود. در فاز اجرا راجع به تک تک عوامل در آن اثری که ما می خواهیم  تولید  کنیم، تصمیم گرفته می‌شود. همانطور که خود شما هم از روال بررسی طرح و تولید در این زمینه اطلاع دارید، ممکن است شش ماه طول بکشد تا یک متن تصویب و بازنویسی بشود و معلوم نیست شما حالا که با یک کارگردان یا تهیه کننده یا بازیگر صحبت می‌کنید، شش ماه بعد پای کار باشد. بعد از این که یک فیلمنامه تصویب شد و همه کارهای آن انجام شد؛ تازه می‌آید در کمیته فنی و راجع به عوامل و بازیگران صحبت می‌شود  و می‌گویند که این  آقا صلاحیت‌اش را دارد یا ندارد. در آنجا استعلام می گیریم و حتی ممکن است در این مرحله حراست سازمان بگوید این فرد یا آن فرد مشکل پیدا کرده و مثلا ما  حتی داشته ایم تهیه کننده ای را که در سر کار قبلی حقوق عوامل را پرداخت نکرده است. خب! آنجا گزارشش می آید و حراست سازمان هم وارد عمل می شود و اطلاعات لازم را به ما می دهد و می‌گوییم آقا! شما چون در کار قبلی درست برخورد نکردید، اجازه تهیه این کار را ندارید. به هر حال در کمیته فنی راجع به عوامل بحث شده  و تصمیم‌گیری می‌شود که این خانم یا آن آقا می‌توانند تهیه‌کننده باشند یا نه . ولی عجالتأ در فاز طرح و برنامه مانعی وجود ندارد که ما وارد این گفتگو و دریافت درخواست‌ها بشویم. طرف می‌آید و ادعا می‌کند آقا من می‌توانم. خب! این کمیته است که بعد بررسی کرده و تشخیص می‌دهد که  این فرد توانایی، سوابق و صلاحیت انجام چنین کاری را دارد یا خیر.

با این حساب فعلآ فقط طرح  فیلمنامه خانم ضیغمی پذیرفته شده وممکن است علی رغم تخصص و سابقه حرفه ای ایشان در بازیگری، ولی به علت عدم تجربه و سابقه در تهیه کنندگی، کمیته فنی این اجازه  را به ایشان نداده و کار تهیه این فیلم در صورت تصویب به عهده  شخص دیگری سپرده شود، درست است؟
بله! من هم به ایشان و هم به خیلی از بازیگرانی که مراجعه می‌کنند و تقاضای تهیه کنندگی دارند  گفته‌ام و می‌گویم که زمانی با تهیه کنندگی شما موافقت می شود که آن کمیته فنی رأی و موافقت نهایی را صادر کند.

یعنی تهیه کنندگی افراد؛ از جمله خانم نیوشا ضیغمی در این مرحله از روند کار، یک پیش فرض است و همه چیز منوط به رأی کمیته فنی است؟
بله دقیقأ همینطور است.

آقای اسحاقی چند ماه پیش و در اوائلی که مدیریت واحد فیلم های تلویریونی شبکه اول به شما سپرده شده بود در گفتگویی که با هم داشتیم بطور قاطع معتقد به تخصصی  عمل کردن عوامل هر فیلم در جهت کیفی تر شدن آثار بودید. آیا  کماکان بر همان نظر هستید؟
(با تأکید) بله! به هر حال ما هم بر مدار قوانین سازمان و هم بر مدار صلاحیت‌های افراد باید عمل بکنیم. خوشبختانه آن افراد و عواملی که در این چند سال در زمینه تولید فیلم و آثار تلویزیونی  کار کرده‌اند برای ما شناخته‌شده هستند. ولی به هرحال ممکن است یک تهیه کننده ای تا حالا چند کار هم انجام داده باشد اما در یک مقطعی به علت ضعف کارهای پیشین یا عدم انجام تعهدات نسبت به افراد گروه، فعلأ کاری به او سپرده نشود. در نهایت این تصمیم کمیته کارشناسی و فنی است که با دقت و در نظر گرفتن مقررات در این باره تصمیم بگیرد. ما در اینجا وظیفه ما، در وهله اول این است که طرح‌های رسیده را بخوانیم و در صورت تصویب اولیه به شورای شبکه  فرستاده و از آن دفاع می‌کنیم. اما ممکن است در آنجا ایرادهایی درست به کار گرفته شود که همان طرح هم رد بشود و یا مشروط به بازنویسی شود. در صورتی هم که تصویب  شود، همانطور که توضیح دادم سایر مراحل از جمله طرح در شورای  فنی را طی خواهد کرد.

مخلص کلام این که طرحی از خانم ضیغمی به گروه آمده و همین طرح است که تصویب  شده و نه چیز دیگری و این فضا و حساسیت ایجاد شده چندان  لازم نیست، درست است؟
بله. حتی هنوز فیلمنامه ای مطرح نشده و در مراحل اولیه کار است.

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

اکران فیلم پرستو های عاشق در گروه قدس

فیلم سینمایی “پرستوهای عاشق” ساخته فریال بهزاد در گروه سینمایی قدس ( یعنی گروهی که ÷رتقال خونی هم تو اون اکران شد) اکران عمومی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این فیلم بعداز فیلم “به هدف شلیک کن” اواسط دی ماه در این گروه به روی پرده می رود. بعد از دهه اول محرم فیلم “در امتداد شهر” دراین گروه اکران می شود و بعد از آن نیز “به هدف شلیک کن” به روی پرده می رود.

این فیلم سینمایی را موسسه فیلمیران پخش می‌کند. فیلمنامه “پرستوهای عاشق” را که داستانی خانوادگی دارد غلامرضا گمرکی و بابک کاظمی نوشته‌اند و بهزاد آن را بازنویسی کرده است.

یوسف تیموری، علی صادقی، نیوشا ضیغمی، حامد کمیلی، آناهیتا نعمتی و.. بازیگران این فیلم هستند. نام قبلی این فیلم “به سوی آفتاب” بود. غلامرضا آزادی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است.

“شور زندگی”، “روزی که خواستگار آمد”، “مرد نامرئی”، “دره شاپرک‌ها” و ” کاکلی” فیلم‌هایی هستند که فریال بهزاد کارگردانی کرده است.

مصاحبه با نیوشا ضیغمی,بازی در یک فیلم تلویزیونی

متن زیر مصاحبه ی نیوشا ضیغمی با فرهنگ خانه هست:

نیوشا ضیغمی با سریال در چشم‌باد کار مسعود جعفری جوزانی به دنیای بازیگری معرفی شد. فیلم‌های بسیاری از جمله مواجهه، گناه من، شوریده، پارک‌وی، دختر شاه‌پریون، فیتیله و ماه‌پیشونی، پرتقال خونی، توفیق اجباری، دموکراسی تو روز روشن و … از کارهای وی محسوب می‌شود.ضیغمی در حال حاضر به عنوان یکی از بازیگران پول‌ساز سینمای ما محسوب می‌شود. وی فیلم سینمایی پرتقال خونی را روی پرده نقره‌ای دارد که بهانه‌ای شد برای گفت‌وگوی ما.

 

خانم ضیغمی با توجه به اینکه سینمای تجاری را از سینمای هنری جدا می‌کنیم بازیگران این نوع سینماها هم تفکیک می‌شوند. شما خودتان را از کدام نوع سینما می‌دانید؟
روند کاری من مسیر ویژه‌ای بود چرا که من ۸ فیلم کار کرده بودم و دو بار هم کاندیدای جشنواره فجر شده بودم، در حالی که هیچ فیلمی از من اکران نشده بود. به هر حال پرداختن به مسیر حرفه‌ای من برای خودم هم سخت است چرا که کارم را تلفیقی از این دو نوع سینما می‌دانم. شاید گرایش شخصی خود من این بود که به سینمای جدی‌تری بپردازم اما روند اکران فیلم‌هایی که کار کردم مرا دچار اضطراب کرد. اضطرابی که ناشی از توجه من به مخاطب بود اینکه با توجه به فیلم‌هایی که کار کرده بودم مخاطب با من چه ارتباطی برقرار می‌کند. به نوعی سینماگرها من را پذیرفته بودند اما خودم جایگاه روبه‌رو شدن با مخاطب را تجربه نکرده بودم. در رابطه با اینکه تعلق خاطر من به چه سینمایی است باید بگویم سینمای پاک و شریفی را دوست دارم که برای مخاطب حرف داشته باشد. دلم می‌خواهد اگر قرار است درباره سینما و کارنامه‌ام صحبتی کنم، اثر ماندگاری از خودم باقی بگذارم نه اینکه صرفاً روی پرده سینما دیده شوم.


شما کارتان را با تلویزیون و سریال در چشم باد شروع کردید اما از تلویزیون فاصله گرفتید و به سینما پرداختید. چرا از فضای تلویزیون دور شدید؟
ترکیب کارهایی که به من پیشنهاد شد فرصت پرداختن به تلویزیون را از من گرفت، اما با توجه به تعداد بالای مخاطب تلویزیون و اینکه تلویزیون به عنوان یک رسانه خیلی وسیع‌تر عمل می‌کند امسال تصمیم گرفتم که مجدداً به تلویزیون برگردم. در حال حاضر مشغول انتخاب یک کار تلویزیونی هستم که خبر حضورم در کار توسط گروه سازنده اعلام خواهد شد.
اما چرای نبودن من در تلویزیون برمی‌گردد به ساخت آثار تلویزیونی. من دوست داشتم اگر در یک اثر تلویزیونی حضور پیدا می‌کنم کار ماندگاری باشد نه اینکه صرفاً جهت سرگرمی باشد. خوشبختانه با فیلمنامه‌ای روبه‌رو شدم که ترغیبم کرد برای مدتی سینما را رها کنم و به تلویزیون برگردم.

 

در سینما بحث فیزیک در بازیگری خیلی مهم است. چه می‌کنید که بیشتر براساس توانایی‌هایتان دیده شوید؟
من به عنوان بازیگر ۸ سال است که مسیر حرفه‌ای سینما را طی می‌کنم. امروز برچسب سینمای بدنه به من خورده است و بازیگر سینمای تجاری که به نوعی حمایت‌کننده این بخش سینما است. من اصلاً این تجاری بودن را بد نمی‌دانم چرا که فکر می‌کنم چه فایده دارد اگر هنرمند مخاطب نداشته باشد، اما اینکه من بازیگر تجاری باشم و گیشه من را حمایت کند و مخاطب هم از این جهت به سینما می‌آید کافی نیست. مخاطب خوراک بیش از این‌ها می‌خواهد.
اگر بازیگر خودش را رها کند، مطالعه نداشته باشد، فیلم نبیند یا نداند چه می‌کند و به خاطر پول تن به بازی در هر کاری بدهد و هر فیلمنامه‌ای را بپذیرد، خوب نیست.
اگر فیلمسازی بخواهد فیلم خوبی بسازد من به عنوان بازیگر مسئله مالی برایم اهمیتی ندارد.
در هر حال این خط‌کشی بین یکسری از بازیگرها وجود دارد. خواسته یا ناخواسته می‌گویند فلانی بازیگر هنری است و دیگری بازیگر تجاری. اما اینکه فرصت بازی در فیلمنامه‌های خیلی خاصی به بازیگران گیشه‌دار داده نشود خیلی بد است.


اخیراً اخباری درباره تهیه‌کنندگی شما منتشر و سپس تکذیب شد. در این باره بگویید؟
معمولاً در کشور ما همیشه حاشیه بر اصل حاکم است. بیش از سه سال است که وقتم را برای تولید کار سینمایی گذاشتم که یکی از آنها سرمایه‌گذاری در پرتقال‌خونی بود. امروز که نامم به عنوان بازیگر کار آقای الوند می‌آید می‌بینم که حواشی برای فیلم به وجود آمده است. طوری به مقوله بازیگری من پرداخته شده که انگار قبل از پرتقال خونی بازیگر نبودم و حالا سرمایه آوردم تا بازی کنم. غافل از اینکه من قبل از آن ۲۰ فیلم سینمایی را بازی کرده بودم و برایم سینما اهمیت دارد. آنقدر فیلمنامه بد خواندم که ترغیب شدم به سمت سرمایه‌گذاری بروم. بحث تهیه‌کنندگی من هم این ماجرا را داشت. اگر کسی غیر از من قرار بود تله فیلم بسازد آنقدر اهمیت نداشت. من چند فیلمنامه به شبکه ارائه دادم و مورد پذیرش هم قرار گرفت اما آنقدر حاشیه‌ها زیاد بود که منصرف شدم.


چرا در سینمای حرفه‌ای خیلی از بازیگران روی کار سرمایه‌گذاری هم می‌کنند؟
شاید اگر من روزی خانه‌نشین شوم برای کسی مهم نباشد. من سعی کردم از جایگاهی که دارم روند صعودی را طی کنم و یک پله بالاتر بروم اما متأسفانه با واکنش‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شدم.
خیلـی‌ وقـت‌ها از کـارم دل‌شکسته می‌شوم ولی آنقدر عاشق سینما هستم که حرف دیگران خیلی برایم اهمیت ندارد. تمام نقدهای واقعی را به دل و جان می‌خرم و برایم محترم هستند. منتقد کسی است که خوب را از بد، سره را از ناسره جدا می‌کند متأسفانه الان می‌بینم خیلی از نقدهایی که می‌شود، منصفانه نیست.


به کارگردانی هم فکر کرده‌اید؟
خیر، شاید چند سال پیش به کارگردانی فکر می‌کردم اما در ادامه راه با شناختی که از خودم پیدا کردم دیدم این بخش سینما یعنی بازیگری و سرمایه‌گذاری برایم جذاب‌تر است. شاید چند سال بعد به موضوع کارگردانی فکر کنم ولی دلم می‌خواهد آن روز به جهان‌بینی خوب و درستی رسیده باشم.


شاید به دلیل نام سیروس الوند و بازیگرهای کار پرتقال خونی باشد که مخاطب احساس می‌کند باید با کار قوی‌تری روبه‌رو می‌شد؟
واقعاً مخاطب حق دارد درباره فیلم نظر بدهد و آن را بررسی کند. قرار نیست بگویم هر کاری را که انجام می‌دهم بهترین است اما تمام تلاش گروه پرتقال خونی این بوده که فیلم خوب بسازند. در سینمایی که آدم شرم می‌کند بگوید برخی فیلم‌ها اثر سینمایی هستند، نمی‌‌گویم پرتقال خونی بهترین کار آقای الوند است چرا که او قطعاً کار بهتر از پرتقال خونی را هم ساخته است ولی می‌گویم تلاش شد برای اینکه پرتقال خونی کار خوبی شود.

شرایط ساخت یک فیلم بسیار سخت است از انتخاب بازیگر گرفته تا اکران و … همه چیز را باید واقع‌بینانه دید. شاید من خودم را هم مورد نقد قرار بدهم و از خودم ایراد بگیرم.


واقعاً خودتان را مورد نقد قرار می‌دهید؟
بله، در خیلی از صحنه‌ها گفتم ای کاش طور دیگری بازی می‌کردم اما واقعاً شرایط فیلمسازی طوری است که شما نمی‌توانید همه چیز را با هم داشته باشید. ممکن است وقت کم باشد و به شما بگویند نور رفت. آن وقت باید در آن لحظه صدایتان، دوربین و بازی را با هم چک کنید. سابقه ۴۰‌ساله آقای الوند را در سینما نمی‌توان نادیده گرفت. از طرفی در این فیلم بازیگران خوبی هم حضور دارند و به همین دلیل توقعاتی برای مخاطب ایجاد می‌شود که شاید وقتی کار را می‌بیند، آن را فیلمی معمولی احساس کند.
به هر حال ساخت هر اثر هنری آزمون و خطا است و فکر می‌کنم گروه سازنده این فیلم تلاش کردند کار خوبی بسازند.

 

 

فیلم های احتمالی نیوشا ضیغمی در سی امین جشنواره ی فجر

در حالی که حدود ۲ ماه تا آغاز جشنواره ی فجر ۳۰ ام مانده هست رفته رفته سینمای ایران خود را برای بزرگ ترین اتفاق خودش اماده می کند. در این میان گمانه زنی ها برای فیلم های احتمالی جشنواره ی فجر سی ام با گزارش بنیاد سینمایی فارابی شروع شده هست.به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، تا اول آذر ماه جاری، ۳۶ فیلم آماده نمایش (اکران نشده)، ۹ فیلم در مرحله صداگذاری، ۱۰ فیلم در مرحله تدوین، ۱۷ فیلم در مرحله فیلمبرداری و۵۹ فیلم در مرحله پیش تولید قرار دارند.

در میان فیلم هایی که می توانند شانس حضور در جشنواره ی فجر امسال را داشته باشند, نیوشا ضیغمی با بازی در ۴ فیلم گشت ارشاد,فیتیله و ماه پیشونی,سرخابی و چارسو انس حضوری موفق در این جشنواره را دارد.

 

 

سیروس الوند : در گذشته به قدیمی‌ها بیشتر احترام می‌گذاشتند…

فیلم سینمایی پرتقال خونی آخرین ساخته سیروس الوند در سینماهای تهران درحال اکران است اما کارگردان این فیلم از وضعیت اکران فیلم راضی نیست.
سیروس الوند در گفتگو با خبرنگار ایلنا با گلایه از وضعیت اکران فیلمش گفت: قرار بود این فیلم در عید نوروز و به‌عنوان اکران دوم سال ۹۰ به نمایش درآید اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اگر این فیلم در جای خود به نمایش درمی‌آمد ؛ امروز موفق‌تر بود.
وی ادامه داد : متاسفانه علاوه بر برف و سرما که باعث افت استقبال مردم شده ، ما سالن‌های محدودی نیز دراختیار داریم.در همین سالن‌ها هم سانس اکران ما روز است و در سالن‌هایی مانند سینما آزادی و فرهنگ که بیشتر مخاطبان آنها شب‌ها به سینما می روند ، فیلم پرتقال خونی فقط روزها نمایش داده می‌شود.
الوند با اشاره به اینکه امروز بیشتر امکانات سینما در بخش اکران و تبلیغات در دست دولت است ، گفت : متاسفانه تمام سالن‌ها و همچنین امکان تبلیغات شهری در دست دولت است و امروز بخش خصوصی نمی تواند با بخش دولتی رقابت کند درحالیکه من معتقدم ؛ اگر فیلم پرتقال خونی بجای هرکدام از فیلم‌های سعادت‌آباد یا یه حبه قند اکران می‌شد و ما امکانات آنها را داشتیم ، موفق‌تر بودیم.
الوند ادامه داد : من امروز از وضعیت اکران و چگونگی اکران فیلم‌ها و تقسیم‌بندی آنها سردرنمی‌آورم.
بعضی پخش‌ها ، سینماهای زیادی دارند که طبعا باعث می شود بتوانند در همه سالن‌ها فیلم‌هایشان را اکران کنند و در این میان فیلمی مانند پرتقال خونی لطمه می‌بیند.
الوند با اشاره به اینکه در گذشته به قدیمی ها در همه بخش‌ها احترام گذاشته می‌شد، افزود: البته من خودم را قدیمی نمی‌دانم اما واقعیت این است که امروز مانند گذشته به قدیمی‌ها احترام گذاشته نمی‌شود و از تجربیات آنها استفاده نمی‌شود.
الوند که به تازگی عضو هیات مدیره خانه سینما نیز شده است، افزود: تا آنجا که فرصت داشته باشم در جلسات خانه سینما شرکت می‌کنم و تاکنون دوبار نیز در جلسات حضور پیدا کرده‌ام.

 

 

دموهای جدید:

{برای دریافت روی عکسها کلیک کنید}

 

 

                



موضوع مطلب : نیوشاضیغمی / دانلود فیلم / مصاحبه / پرتقال خونی
۱۳٩٠/٩/٢٥ :: ٥:٠٩ ‎ب.ظ
امکانات جانبی





Powered by WebGozar

برای اطلاع از اخبار و عکس های جدید در خبرنامه عضو شوید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای جدیدترین‌های نیوشاضیغمی محفوظ است